Blog

Per qu√® afavorir√† la igualtat d’oportunitats en els estudis superiors?

La universitat t√© una funci√≥ essencial d’ascensor social: el fet que els fills d’aquells que no van¬† tenir la possibilitat d’accedir a la universitat cursin estudis superior implica que puguin optar, en el futur, a millors condicions de les que van poder gaudir els seus pares.¬†

√Čs extremadament necessari que, en aquest moment de greu crisi econ√≤mica, la universitat mantingui aquesta funci√≥ i, per tant, segueixi sent una mitj√† d’ascens en l’escala social.

Actualment, per√≤, en trobem davant de diverses actuacions que afebleixen aquesta funci√≥. √Čs imprescindible revertir aquest fet i per aconseguir-ho √©s necessari garantir que ning√ļ no quedi fora de l’educaci√≥ superior per motius econ√≤mics. El mitj√† per assolir-ho √©s crear un sistema de beques que ho asseguri. La compet√®ncia sobre aquest √†mbit malgrat que realment est√† transferida mai no s’ha fet efectiva per manca de voluntat pol√≠tica del govern espanyol. Tamb√© cal destacar la gran difer√®ncia que hi ha entre el percentatge total d’estudiants i el de becats, molt inferior. A m√©s a m√©s, malgrat que les beques es concedeixin el pagament s’efectua amb molt de retard, la qual cosa perjudica greument els estudiants que des de l’inici ja necessiten aquesta ajuda.

Un altre greuge √©s el constant augment de les taxes de matriculaci√≥ que no fan res m√©s que excloure de l’educaci√≥ superior a qui no compte amb recursos econ√≤mics. En un primer moment, es feien augments per sobre de l’IPC per√≤ en els darrers cursos s’ha anat encara m√©s enll√† i amb l’excusa de la baixa participaci√≥ per part dels estudiants en el pagament del cost de les carreres es va augmentar el percentatge que aporta l’estudiant. Cal, d’una vegada per totes, establir una metodologia unificada per aclarir quin √©s el cost real de les carreres universit√†ries i que l’aportaci√≥ p√ļblica sigui √†mpliament majorit√†ria.

0 comentaris

Deixa un comentari